„Začala jsem chyby učitelů řešit, proto se mě teď chtějí zbavit“
Ředitelka litoměřického gymnázia Eva Bulasová a část učitelského sboru spolu bojují. Hlásí se sem kvůli tomu méně dětí a škola přichází o miliony.
Část učitelů na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích už několik měsíců bojuje se svou ředitelkou Evou Bulasovou. Vadí jim její jednání, personální kroky i přístup. Chtěli by, aby odstoupila. Totéž žádali studenti při středeční demonstraci před ředitelnou, kterou přelepili páskou, jako když policie zapečetí místo činu před nezvanými hosty. „Odstoupit nehodlám, mám svědomí čisté. Trvám na tom, že po členech svého pedagogického sboru nechci více než jiný ředitel na jiné škole,“ tvrdí ředitelka Bulasová.
Jak vidíte situaci vy? Co je podle vás problém?
Nejhorší z mého pohledu je, že ta situace trvá už dlouho. A protože jde o školu, vidím, že jsou do toho vtahováni i žáci a rodiče.
Je situace řešitelná? Stojíte proti sobě s částí pedagogického sboru.
Já jejich nepřítelem nejsem, ale jsem schopná komunikovat jen na úrovni konstruktivního dialogu, nikoliv při zkreslování, překrucování skutečnosti a vytrhování z kontextu.
To se děje?
Uvedu příklad. Řešili jsme výběrové semináře na příští rok. Volitelné předměty by se podle doporučení měly obměňovat a sestavovat podle situace. Nedošlo tedy k tomu, že by se některé měly rušit, jak je mi vyčítáno, ale chtěla jsem je přesunout až do čtvrtého ročníku.
Říkala jste, že to je příklad. To znamená, že tady je podstata vašich sporů? Že máte jinou představu o výuce a jejím řízení, než mají někteří učitelé?
Asi ano. Od začátku mi odboráři vyčítají, že na této škole to nebylo zvykem, že jsem autoritativní a direktivní. Nikdy to ale nevysvětlí konkrétně. Například tu nebylo zvykem dávat řediteli ke schválení tematické plány, maturitní otázky ani další věci související s výukou. Školní vzdělávací program, když jsem přišla, popsala školní inspekce jako nedostatečný. To byla jedna z prvních věcí, kterou jsem po nástupu v roce 2009 začala řešit. Nebo po poradě určuji třídy do úvazku učitele. Tady byla ale praxe, že si učitelé v předmětové komisi rozdělovali třídy, jak sami uznali za vhodné. Ne vždy to bylo šťastné řešení. Někdo zvládne každou třídu, někdo ne.
Je pověst gymnázia už taková, že mu ubývají žáci, a tím i peníze?
Ano. Medializace se opírá ze strany některých kolegů o očerňování mé osoby, ale vůbec si neuvědomují důsledky. Tvoří se tím špatné jméno školy. Říkala jsem kolegům na poradě v listopadu, kdy začaly chodit na krajský úřad anonymy: Jestli jste nespokojení, pojďte si to vyříkat, je čas náborů, musíme se spojit i přes antipatie mezi námi. Jestli k nám budou chodit kontroly a inspekce policie, co bychom si sami řekli jako rodiče? Na takovou školu dítě nedám. A pak nebudou žáci, nebudou peníze a několik z vás bude muset odejít.
To už se stalo? Proto odchází uklízečka a správce počítačové sítě?
Ano. Kraj mě upozornil, že máme v provozu dva lidi nad limit. To jsem řešit musela. Když je ve 2. ročníku o třicet dětí méně, přišli jsme o 950 tisíc korun na mzdy. Já se musím chovat zodpovědně a zaměstnancům zajistit peníze za jejich práci.
Už máte představu, kolik k vám přijde v září žáků?
Loni se nám hlásilo do prvních ročníků 148 dětí, po dvou dnech přijímacího řízení jsme měli zapsáno 93 studentů. Letos se hlásilo 118 a zatím je 45 zapsaných. To je další milion, který bude chybět.
Opsáno z deníku Mladá fronta DNES - severní Čechy vydaného dne 06.05.2011